KEUKEN & CO » Koken met bier PASSIE F ood- en beer-pairing zijn al enkele jaren hot items. De bierclubs schieten als paddenstoelen uit de grond, hotelscholen lassen extra cursussen in voor biersommeliers, elk sterrenrestaurant dat zichzelf respecteert, heeft minstens enkele van onze topbieren op de kaart staan en schenkt ze bij z’n menu’s. Het negatieve ‘pintjesgevoel’ dat we jaren met ons meedroegen, is gelukkig verleden tijd. Bier is één van de pijlers van onze gastronomie; het gamma speciale bieren van hoge gisting dat Malheur & Van overdreven chauvinisme kun je de Belg zelden beschuldigen; wij staan nooit vooraan in de rij, wij willen nooit de numero uno zijn. Toch zullen we ermee moeten leren leven dat wij het beste bier van de wereld brouwen. momenteel op de markt komt, biedt ons een smaakwaaier die even groot, zo niet groter is dan die je in de wijnwereld vindt. Bier heeft een minimale ecologische voetafdruk; het is een lokaal product - een must voor de nieuwe wereldkeuken - en we hebben het in onze genen zitten. Het beeld van een trendy koppel in een hippe brasserie met een koeler met een grote fles luxebier, uitgeschonken in designglazen, is geen fata morgana meer: bier is helemaal in. BRUTE BUGGENHOUTSE BIEREN “There is something in the air in Buggenhout.” Er zijn twee, niet meer dan twee, ‘bières brut’ in de ganse wereld, en uitgerekend de enige twee brouwers in Buggenhout maken die. Ergens in 2001 bracht Manu De Landtsheer van Malheur zijn Brut Reserve op de markt. Een jaartje later presenteerde Brouwerij Bosteels zijn Deus Brut des Flandres. Wie vond wat uit? Stel de vraag nooit aan de toog van een Buggenhouts café: de gemoederen zouden hoog kunnen oplopen. Wordt er daar dan niet in vrede samengeleefd? “Jawel”, zegt één van de twee brouwers, “zolang die krijtstreep midden door het dorp blijft lopen.” 34 Februari 2013 mediamarkt.be Pagina 33

Pagina 35

Interactieve digi boek, deze PDF of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van internet jaarverslagen.

Mediazine Februari 2013 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication