THE DARK KNIGHT RISES SPECTACULAIR W Na een afwezigheid van acht jaar wordt Batman tot een allerlaatste optreden in Gotham City gedwongen. In ‘The Dark Knight Rises’ wordt dat er één om nooit meer te vergeten. e tellen ondertussen acht jaar sinds Batman in die ene dramatische nacht van een held in een gehate crimineel veranderde en op mysterieuze wijze verdween. Nu dwingen een geheimzinnige dievegge en een gevaarlijke terrorist de teruggetrokken Bruce Wayne om zich nog een allerlaatste keer aan zijn alter ego over te geven. Eenzaat versus psychopaat Maak je op voor een erg spectaculair sluitstuk op een onvergetelijke fi lmtrilogie. Die werd afgetrapt met ‘Batman Begins’ (2005), gevolgd door ‘The Dark Knight’ (2008) en bereikt nu zijn defi nitieve fi nale in ‘The Dark Knight Rises’. “Batman is de held die Gotham City verdient, maar niet de held die het op dit moment nodig heeft.” Met die woorden van commissaris Gordon op het einde van het vorige hoofdstuk zette hij samen met Batman een complot in gang waarin de gemaskerde vleermuisman de schuld van de moord op de populaire openbare aanklager Harvey Dent in de schoenen geschoven kreeg. Batman verdween van het toneel terwijl Gotham City strenge, nieuwe wetten aanvaardde die de criminele elementen zonder veel gedoe de gevangenis in deden belanden of tot ver buiten de stadsgrenzen hielden. Acht jaar later is de legende van Batman dus ietwat vervaagd. De ooit zo fl amboyante miljardair Bruce Wayne leidt een met mysteries omhuld kluizenaarsbestaan. Het lijkt alsof het plan van Wayne en commissaris Gordon geslaagd is, maar die eerste is er geen gelukkiger man door geworden. Wayne wordt nog steeds verteerd door schuldgevoelens over de dood van de vrouw die hij liefhad en de man die Harvey Dent was voor hij in de psychopaat TwoFace transformeerde. Christian Bale, de acteur die voor de derde keer op weergaloze wijze gestalte geeft aan Bruce Wayne/ Batman: “In ‘Batman Begins’ zien we hoe pijn en een jeugdtrauma een boze en verloren jongeman motiveert in zijn zoektocht naar een richting en een toekomst. In ‘The Dark Knight’ heeft hij die roeping gevonden. Hij had een doel, zijn leven had zin. Maar nu, zoveel jaren later, is hij dat ene ding dat hem richting gaf, verloren. Ten minste, tot hij uit zijn isolement gedwongen 124 wordt door een nieuwe, levensgevaarlijke dreiging voor Gotham City en hemzelf.” Gemaskerde gorilla Die dreiging komt in de vorm van de gemaskerde Bane. Een schurk die zijn aanwezigheid en slagkracht op een hele explosieve manier kenbaar maakt in Gotham City. The Joker was een anarchist, Bane is een terrorist, zowel qua mentaliteit als in zijn acties. Hij is een fysiek intimiderende verschijning die extra gevaarlijk is omdat onder al die kracht een hoge intelligentie schuilgaat. Acteur Tom Hardy slaagt erin om Bane zelfs van achter dat angstaanjagende masker tonnen persoonlijkheid te geven. Zo creëert hij een intrigerend contrast tussen Banes uiterlijk en stem. Bane spreekt als een redenaar, maar heeft de fysiek van een gorilla. Dat fysieke element bood de fi lmmakers overigens de kans om eindelijk ook die kant van Batman uit te werken, wat in de vorige Batman-fi lms te weinig uit de verf kwam. Catwoman Nog voor Bane zijn eerste onvergetelijke indruk maakt, is het een ander personage dat Bruce Wayne uit zijn teruggetrokken bestaan lokt. Dat personage heet Selina Kyle, is een getalenteerde dievegge en een femme fatale in de klassieke zin van het woord. De Batman-fans kennen haar vooral in de gedaante van Catwoman, een rol die actrice Anne Hathaway op het indrukwekkende lijf geschreven is. “Selina doet wat zij denkt te moeten doen om te overleven”, zegt Hathaway, “en ze schrikt daarbij voor weinig terug. Ze wil misschien wel veranderen, maar vindt het moeilijk om aan haar verleden te ontsnappen.” Ondanks hun verschillende methodes en motieven lijken Selina en Batman meer op elkaar dan ze aanvankelijk willen toegeven. Ze hebben allebei hun geheimen, ze zijn hun medemens meestal een paar stappen voor en ze kiezen natuurlijk ook allebei voor stijlvol zwart als het om hun werkplunje gaat. De dynamiek tussen Bruce en Selina is speels genoeg om iets van de grimmigheid en het sombere uit hem en uit de hele fi lm te halen. De fans van de vorige Batman-fi lms zien een aantal bekende gezichten terugkeren. Zo kruipt Gary Oldman opnieuw in de huid van de doorleefde commissaris Gordon, de oude, maar niet altijd even vanzelfsprekende strijdmakker van Batman. De rol van Alfred, butler en toeverlaat van Bruce Wayne, gaat weer naar de altijd uitmuntende Michael Caine; deze keer wordt de relatie tussen beiden als nooit tevoren op de proef gesteld. En dan is er natuurlijk nog Lucius Fox. Morgan Freeman keert terug als deze ingenieuze handlanger en ook wel een beetje het geweten van Batman. ‘The Dark Knight Rises’ introduceert ook twee nieuwe bondgenoten van de steenrijke vleermuiswreker. De eerste is Miranda Tate, gespeeld door Marion Cotillard, een rijke fi lantrope die zich een ware vriend toont wanneer ze Bruce Wayne voor een groot onheil tracht te behoeden. De tweede heet John Blake en dat is Joseph Gordon-Levitt in de rol van een jonge, moedige en vooral integere politieman. Meer dan voldoende menselijkheid dus om die ontelbare keren dat je door de adembenemende actie in de rugleuning van je zetel wordt gedrukt, van dat extra streepje diepgang en emotie te voorzien. ‘The Dark Knight Rises’ is kwistig met spektakel en actie, laat daar geen twijfel over bestaan. En zo hoort het ook. Maar het is geen spektakel van de popcornvariant. Het is een pakkend en gepast sluitstuk op één van de grootste actietrilogieën uit de moderne fi lmgeschiedenis. ◾ GENRE: actie REGISSEUR: CHRISTOPHER NOLAN ACTEURS: CHRISTIAN BALE, ANNE HATHAWAY, TOM HARDY NU IN DE WINKEL Pagina 3

Pagina 5

Scoor meer met een webshop in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.

Media Review December 2012 Lees publicatie 6Home


You need flash player to view this online publication