RIHANNA ZONDER OMKIJKEN Als je tijdens de slotceremonie van de Olympische Spelen alle aandacht naar je toe weet te trekken, bestaat er geen twijfel over dat je een superster bent. Rihanna is de nieuwe Queen of Pop! omdat ‘overkill’ meestal fnuikend is voor een carrière. Maar Rihanna is een buitenbeentje. De schone van Barbados bevindt zich duidelijk op een creatief hoogtepunt in haar leven en scheert op alle vlakken hoge toppen. En ze heeft een serieus legertje fans dat haar onvoorwaardelijk steunt. Met dank aan een uitgekiende marketingstrategie waarbij ze de populaire sociale media handig bespeelt en gebruikt. Haar online populariteit is niet te onderschatten; met meer dan zestig miljoen vrienden op Facebook en nog eens 26 miljoen volgers via Twitter moet ze alleen Lady Gaga voor zich dulden. I Contact met fans Nochtans stond Rihanna aanvankelijk niet te springen om tijd en energie te investeren in al dat ‘sociale netwerken’. “In het begin stond ik sceptisch tegenover Facebook en Twitter. Tot ik inzag dat dit de ideale manieren zijn om rechtstreeks met mijn fans in contact te komen. Het is onmogelijk om hen allemaal persoonlijk te bedanken voor hun steun, maar via de sociale media kan ik hen volledig betrekken bij wat ik doe.” Vandaag houdt ze haar fans op die manier op de hoogte van het reilen en zeilen in haar leven. Onlangs pronkte ze nog met n zeven jaar tijd zeven albums uitbrengen, dat is tegenwoordig redelijk ongezien in het muziekwereldje. Vooral haar nieuwste tatoeage op het internet; een afbeelding van de Egyptische godin Isis, vakkundig vastgelegd onder haar boezem. Het is een eerbetoon aan haar overleden grootmoeder. Naast dergelijke intieme nieuwtjes verrast ze haar publiek ook met spelletjes en leuke weetjes. In de aanloop van haar nieuwste album ‘Unapologetic’ lanceerde ze de interactieve website www.rihanna7.com, waarbij fans - als ze het juiste antwoord op een quizvraag wisten - exclusieve content konden verzamelen en prijzen winnen. Met groot succes overigens. Het is dus niet voor niets dat het Amerikaanse tijdschrift ‘Forbes’ Rihanna uitriep tot ‘s werelds belangrijkste ‘social media ster’, met naast de miljoenen volgers online ook nog eens meer dan 2,8 miljard views op YouTube/VEVO. Maar getallen zeggen lang niet alles. Zonder goede muziek zou Rihanna nergens staan. Ze is erin geslaagd om populaire genres als r&b, urban en hiphop tot een eigen sound te mixen die overduidelijk aansluit bij een groot publiek. Rihanna is een blijvertje. ◾ Daar is Chris Brown weer Een paar jaar geleden oogstte Rihanna heel wat lof omdat ze op televisie getuigde over het partnergeweld van haar t malige vriendje Chris Brown. Vandaag schudden fans en vrienden van de popster echter meewarig het hoofd omdat ze opnieuw steeds vaker in elkaars gezelschap worden gesignaleerd. “Voor buitenstaanders is het moeilijk te begrijpen wat onze relatie inhoudt”, liet ze recentelijk optekenen tijdens een interview. “Onze vriendschap is geëvolueerd, maar voor de buitenwereld is dat moeilijk om te aanvaarden. Dat begrijp ik, maar zij zien niet wat ik zie.” t 136 Pagina 15

Pagina 17

Interactieve digi magazine, deze verenigingsblad of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van digi-drukwerk.

Media Review December 2012 Lees publicatie 6Home


You need flash player to view this online publication