MUZIEK » Review Trixie Whitley » FOURTH CORNER Pas 25 en zonder één soloalbum op haar naam heeft Trixie Whitley zich al gevestigd als artieste met een indrukwekkende live reputatie. Genre: pop Release: 11 februari De laatste jaren kreeg ze de kans om samen te werken met een rits levende legendes als Robert Plant en Marianne Faithful. Daardoor zijn de verwachtingen voor haar debuut bijzonder hooggespannen. Trixie werkte in New York aan haar eersteling samen met onder meer muzikant/producer Thomas Bartlett (Antony & the Johnsons, The National, …) en Pat Dilett achter de knoppen (David Byrne, Lou Reed). Zij reiken haar bluesy stem een perfect platform aan waarbij ze een rits aan emoties kan exploreren. 'Need Your Love' bouwt langzaam op naar een climax met smekende vocalen en een simpele piano. Intrigerend en bezwerend kronkelt ze zich doorheen de tonen van 'Irene' terwijl 'Silent Rebel part 2' opgesmukt wordt met parlando en mysterieuze, oosters klinkende violen. De groezelige Americana op 'Hotel no name' neemt je mee naar een donkere plek, met Trixies stem als enige houvast. Muziek is ook haar enige vaste basis: “Ik ben overal geweest maar ik hoor nergens thuis.” Het nomadenbestaan uit haar jeugd zit er voor veel tussen, maar die rusteloosheid vertaalt zich in de drang om zich uit te drukken. En dat ze makkelijk op haar eentje, getuige het akoestische pareltje 'Oh the Joy'. Aan het einde van de dag kan je maar een ding concluderen: Trixie Whitley is een uitzonderlijk talent. (Foto: Shervin Lainez) NO BEGINNING NO END Genre: pop/jazz JOSÉ ADAMS Release: 18 februari GREEN DAY ¡TRÉ ! Genre: punk/rock Nu in de winkel Aretha Franklin nodigde hem uit op haar 70ste verjaardag om voor haar te performen en ook bij David Letterman mocht hij langs gaan. José James is de nieuwe ster van het beruchte Blue Note label en staat in 2013 hOpelijk voor de grote doorbraak naar een breder publiek. 'It’s All Over (Your Body)' heeft een sensuele vibe dankzij James' unieke stem en de uitmuntende blazerspartijen. Het frivole gitaarspel op 'Sword & Gun' integreert zich gemakkelijk in het geheel terwijl Hindi Zahra een extra meerwaarde geeft aan deze Afrikaanse getinte track. Sam Cooke en Al Green loeren om de hoek bij 'Trouble' en die andere legende, Leon Ware, vormde de inspiratiebron voor 'Bird of Space'. De jonge ster mengt zonder problemen gospel, blues, jazz en soul in de doorleefde lovesong 'Do You Feel'. Nog een zijsprongetje naar hiphop ('Come to My Door') om vast te stellen dat de elf songs op 'No Beginning No End' allemaal van grote klasse zijn. Het slotstuk van Green Day's drieluik (¡Uno!, ¡Dos!, ¡Tré!) start met een verbasterde slow van Sam Cookes 'Bring It on Home to Me'. Gedurfd en verrassend. Het powertrio heeft echt nog meer leuks in petto. 'Dirty Rotten Bastards' is zowaar opgebouwd rond de bekende melodie van 'Toreador' uit de opera Carmen! Dat wordt live een meebruller van formaat. Ook 'Drama Queen' steekt zijn inspiratie niet onder stoelen of banken. Dit zijn The Beatles met een extra snuifje punkgehalte. Lang niet mis. Het tempo ligt een stuk hoger op 'X-Kid', 'A Little Boy named Train' en het poppy 'Amanda. Ook '99 Revolutions' zit lekker strak in het akkoordenschema en nestelt zich al na de eerste strofe makkelijk in het gehoor. Drummer Tré Cool laat zich aan het eind helemaal gaan. Deel drie sluit naadloos aan bij de twee voorgangers. Een welverdiende vakantie is hen van harte gegund. 96 Februari 2013 mediamarkt.be Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een artikel, nxtbook of digi lesboeken? Gebruik Online Touch: boek van papier naar online converteren.

Media Review Februari 2013 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication