WINTERTIJD » Interview goed voorbereid Met de wagen op wintervakantie vertrekken is leuk, maar de trip kan hard tegenvallen als je onderweg met winterse toestanden te maken krijgt en je niet goed voorbereid bent. We gingen te rade bij een specialist ter zake. SPECIALIST AAN HET WOORD Danny Smagghe werkt al zeven jaar bij Touring. Verder is hij verantwoordelijk voor de internationale contacten als afgevaardigde bij de FIA, de Internationale banden-concurrent.nl/">automobielfederatie, en FIAafgevaardigde voor de Algemene Vergadering Verkeersveiligheid van de VN. Wat zijn de meest voorkomende problemen met de wagen als we op wintersportvakantie zijn? Danny Smagghe: “Wat technische zaken betreft, eigenlijk grotendeels dezelfde die we hier ook zien tijdens de winter: een platte batterij, een slechte starter, enzovoort. Vaak ook het bevriezen van de diesel. De diesel die je in België tankt, heeft immers niet altijd de juiste additieven om tegen de extreme koude in de bergen te kunnen. Wat ongevallen betreft, zien we vooral slippartijen door gladde wegen of omdat mensen niet de juiste voorbereiding hebben getroffen.” Hoe zorg je dat je wagen in topconditie is voor het barre weer? “Je laat je banden-concurrent.nl/">auto best een preventieve winteronderhoudsbeurt geven. Hierbij kijkt men na of de batterij niet versleten is en of ze nog genoeg reserve heeft. Tegelijk moet de koelvloeistof nagekeken worden, want die moet ook tegen de kou kunnen. Daarnaast is de motorolie heel belangrijk. Die wordt namelijk harder bij winterweer. Olie bevriest niet, maar wordt stroperig. Daarom laat je beter je normale olie vervangen door olie met een lagere viscositeit, die de batterij, starter én motor minder belast. Laat meteen ook je luchtfi lter vervangen. Ook je lichten moeten echt in orde zijn, want je kunt er in het buitenland voor beboet worden. Voor de veiligheid op de weg is het verder belangrijk dat je je beschermt tegen de laagstaande zon, zeker op een besneeuwd wegdek. Je gebruikt hiervoor best een goede zonnebril.” Hoe zit het nu precies met de zogenaamde verplichting om winterbanden en sneeuwkettingen te hebben in sommige landen? In Luxemburg en Duitsland, en zelfs Oostenrijk, zijn banden verplicht die overeenstemmen met de weersomstandigheden. Als je een ongeval of iets dergelijks voorhebt dat voortkomt uit de weersomstandigheden, en je hebt niet de aangepaste banden, dan kun je daarvoor beboet worden. Als je in een controle terechtkomt en je banden zijn niet overeenkomstig de weersomstandigheden, dan kun je ook daar een zware boete voor krijgen. Ook als je het verkeer ophoudt omdat je bijvoorbeeld een helling niet opgeraakt, kan het zijn dat je voor de schade opdraait. Sneeuwkettingen bij hebben is zeker niet overal verplicht, maar je neemt ze best mee. Ze mogen alleen gebruikt worden als er sneeuw of ijzel ligt. Om bepaalde bergpassen op te rijden zijn ze soms wel verplicht, zeker als je geen winterbanden hebt.” Kun je enkele tips geven over hoe je je rijstijl best aanpast op winterse wegen? “Tijdens het rijden komt het eropaan zoveel mogelijk te anticiperen. Als het licht op rood gaat, moet je dus al ruim op voorhand op de motor afremmen. Zeker op bruggen en afritten, en onder bomen en dergelijke moet je extra voorzichtig zijn. Als je dan toch zou gaan slippen, moet je tegensturen, kijken naar de uitweg in plaats van naar waar je naartoe slipt, en geen gas geven of remmen. In de sneeuw komt het er ook op aan om voldoende afstand te houden op je voorligger. Denk er ook aan dat het niet zo is dat je met winterbanden zomaar 140 km/u kunt rijden op beijzelde wegen. Het gevaar van winterbanden is dat ze soms een vals gevoel van veiligheid geven.” Moet je iets speciaals doen als je je wagen tijdens je skivakantie een week op een onoverdekte parking laat staan? “Als je een goede batterij en starter hebt, is het normaal geen probleem. Let er misschien op dat je je banden-concurrent.nl/">auto niet met de voorkant in de richting van de noorderwind parkeert, want dan krijgt hij het extra zwaar te verduren. Om je batterij op te laden, haalt het niets uit om ter plaatse je motor een kwartier te laten draaien; dat is niet goed voor de motor, want hij warmt niet op, en het is slecht voor het milieu. Je gaat er beter mee rijden om zo de batterij op te laden. Je moet dan wel minstens dertig kilometer of een half uur rijden. Stop dus zeker niet al na twee kilometer, want dan doe je meer kwaad dan goed. Een booster of dergelijk systeem meenemen kan interessant zijn, maar het helpt niet altijd, en een goede reisbijstand is vaak goedkoper.” Moeten jullie in het wintersportseizoen veel mensen repatriëren omwille van fysieke letsels? “Tijdens de afgelopen kerstvakantie hebben we 56 repatriëringen met een lijnvliegtuig gedaan. Dat is een beetje meer dan vorig jaar, maar minder dan twee jaar geleden. Dat heeft met de sneeuwkwaliteit te maken. Is die minder, dan zijn er meer valpartijen met breuken aan de armen en polsen. Zware hoofdfracturen zijn de laatste jaren verminderd omdat er steeds meer mensen een helm dragen op de skipistes. Dit wordt ook meer en meer gepromoot en zelfs verplicht tot een leeftijd van 14 jaar in sommige landen.” Wat doe je best als er iets ernstigs gebeurt? “Je kunt best zo snel mogelijk onze medische centrale verwittigen of laten verwittigen. Zij kiezen dan het ziekenhuis uit en onderhandelen met de dokters. Sommige ziekenhuizen zijn namelijk veel duurder dan andere. Vaak worden mensen na de eerste noodopvang verhuisd naar een ander ziekenhuis. In elk geval hebben wij hele goede netwerken ter plaatse. Touring heeft immers in 1954 mee de reisbijstand gelanceerd, dus wij hebben al heel veel ervaring opgebouwd.” « 62 Februari 2013 mediamarkt.be Pagina 61

Pagina 63

Heeft u een reclamefolder, pagedirect of web weekbladen? Gebruik Online Touch: editie online plaatsen.

Mediazine Februari 2013 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication